tiistai 1. lokakuuta 2013

Millainen äiti olen?

Ajatukset ovat jo tosi paljon siirtyneet synnytyksen jälkeiseen elämään. Mikä on itseasiassa mukava huomata, sehän vain tarkoittaa sitä että olen alkanut olemaan vähän luottavaisemmalla mielellä.

Nämä ajatukset, mitä päässä pyörii, ovat selkeästi sitä kuuluisaa "valmistautumista äitiyteen". Jo esikoisen odotusaikana toki tein samaa ajatustyötä, mutta hieman eri näkökulmasta. Tuolloin pohdinnassa oli mm. imetyksen sitovuus (kyllä, olin aluksi kauhuissani ajatuksesta, että istun vain kaikki päivät rinnat paljaana neljän seinän sisällä), oman ajan puute ja parisuhteen muuttuminen. En toki ollut loppujen lopuksi varsinaisesti ahdistunut näistä asioista, mutta muistan paljon miettineeni ko.aiheita. Se oli valmistautumista tulevaan. Nyt kylläkin nuo mietteet hieman hävettää.

Nyt mielessä eivät pyöri enää samat aiheet. Odotan imetystä innolla ja toivon sen onnistuvan, luotan vakaasti parisuhteeseemme ja siihen että arki perheenä sekä omankin ajan löytyminen järjestyy. Tällä kertaa, tässä odotuksessa pohdin laajemmin äitiyttä. Millainen äiti olen? Onnistunko äitiydessä? Entä jos kaiken kokemamme jälkeen väsyn totaalisesti tai jopa masennun? Näihin ajatuksiin on vaikuttanut vahvasti esikoisen menetys; edelleen koen epäonnistuneeni äitiydessä ensimmäisellä kerralla, koska en pystynyt suojelemaan tytärtäni. Menetyksen vuoksi voimavarani eivät edelleenkään ole entisellään jonka vuoksi väsyminen ja masentuminen pelottaa normaalia enemmän. (Välihuomautuksena, kuvitelmani vauva-arjesta eivät ole naiivit, eli tiedän kyllä että kaikki väsyvät jossain määrin ja että vauva-arki on raskasta. Omalla kohdallani pelkään enemmänkin uupumista). Hieman näitä pohdintojani auttoi keskustelu psykologin kanssa. Hän loi minuun uskoa, että en selkeästi ole helposti masentuvaa tyyppiä ja että voimavarani ovat todennäköisesti paremmat kuin itse tiedänkään; selvisinhän ensimmäisestä suruvuodestakin masentumatta, olen löytänyt tyttären kuolemasta huolimatta paljon iloa elämääni ja pystyn aina jostain kaivamaan positiivisuutta ajatuksiini. Oli miten oli, joka tapauksessa toivon että pystyn olemaan hyvä äiti. Kaiken koetun jälkeen olisi hirveää epäonnistua siinä, mitä olen periaatteessa odottanut jo yli kaksi vuotta.

Mitä epäonnistuminen kuitenkaan loppupeleissä tarkoittaa? Siihen en edes itse tiedä täydellistä vastausta. Omissa kuvitelmissa haluaisin olla aktiivinen vanhempi. Harrastaa lapsen kanssa, touhuta paljon, tehdä metsäretkiä ja muuta jännittävää, antaa sopivissa määrin virikkeitä, elämyksiä ja uusia kokemuksia. Ja kaikkein tärkeimpänä, tuoda lapsen elämään iloa sekä antaa rajattomasti rakkautta ja turvallisuuden tunnetta. Tehdä paljon asioita kodin ulkopuolellakin ja antaa lapselle tunteen että hänen elämässään on useita turvallisia aikuisia äidin ja isän lisäksi. Tällainen äiti olen aina kuvitellut olevani. Kerroin myös näistä ajatuksista psykologille. Suoraan sanottuna olin helpottunut hänen vastauksestaan, sillä hänen lausahduksensa vapautti minut osittain tästä epäonnistumisen pelosta; ensimmäisen vuoden aikana lapsi tarvitsee kaikista eniten vanhempiaan. Ei muuta. Ei harrastuksia, kyläilyreissuja tai muita menoja. Vain ja ainoastaan vanhempiaan, heidän läheisyyttään ja rakkauttaan. Jos pystyn sen antamaan, olen onnistunut. Kaikki muu tulee positiivisena lisänä, omien voimavarojen ja jaksamisen sallimissa rajoissa. Miten vapauttava ajatus.

6 kommenttia:

  1. Olen aivan varma, että sinusta tulee hyvä äiti. <3

    VastaaPoista
  2. Olen hiljaa sivusta seuraillut blogiasi samalla, kun olen itse kamppaillut lapsettomuuden kanssa. Olen yllätyksenä huomannut, kuinka samoja asioita olemme surreet, pelänneet ja kuinka iloakin on löytynyt samanlaisista asioista. Olet osannut runollisen raa'asti kuvailla kaikki tunteesi ja ajatuksesi.
    Ja vaikkakin vain ulkopuolisena tämän sanon, sinä OLET loistava äiti. Olet ollut sitä jo yli vuoden, tyttärellesi paras mahdollinen ♥

    -Tilliäinen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kauniista sanoistasi, kiva kun kommentoit. Olen itsekin huomannut että lapsettomuustaustaisella ja lapsen kuoleman kokeneella on paljon yhteneväisiä ajatuksia vaikka tilanteet on niin erilaiset. Ainakaan kumpikaan ei ajattele perhettä ja lapsen tekoa itsestäänselvyytenä, vaan suoranaisena ihmeenä. Kipukohdatkin ovat osittain samoja. Olen iloinen että blogini on antanut vertaistukea sinulle, sehän on kirjoittamiseni yksi päätavoite.

      Kaunista syksyn jatkoa <3

      Poista
  3. Löysin sattumalta eilen blogisi, kun etsin tietoa b-streptokokista. Itkien luin tekstejäsi. Lähtötilanne kuulosti aivan samalta kuin meillä, mutta meidän vauvamme jäi henkiin. Olen itse käsitellyt asiaa vasta nyt, kun tyttömme täytti vuoden, koska silloin en vielä ymmärtänyt ajatella asian vakavuutta. Itse en tiennyt ennen synnytystä mitään koko pöpöstä ja vauvamme syntyi lopulta sektiolla, koska ei tarjonnan vuoksi mahtunutkaan tulemaan. Minulla nousi synnytyksessä kuume, mutta en saanut antibioottia..jälkeenpäin vasta tajusin, että se liittyi pöpöön. Vauvamme sairastui viikon ikäisenä eli ns. myöhäisen vaiheen b-streptokokki sepsikseen. Itselläni todettiin kohtutulehdus samaan aikaan. Vietimme ensimmäsen kuukauden sairaalassa (sepsis tuli 2 kertaa), mutta pikkuinen oli taistelija. Olen jokaisesta lapseni kanssa viettämästä hetkestä kiitollinen.

    En voi edes kuvitella, mitä tuskaa olette kokeneet. Toivotan teidän perheelle runsaasti voimia ja iloitsen siitä, että saatte pian vauvan syliinne. Rukoilen puolestanne, että kaikki sujuisi hyvin. Olet vahva nainen ja äiti <3

    VastaaPoista
  4. Kiitos kommentistasi. Surullista kuulla että teidän synnytyksessä tehtiin sama hoitovirhe kuin meidänkin. Onneksi vauvanne selvisi. Kiitos kannustuksesta ja lämpöistä syksyn jatkoa perheellenne!

    VastaaPoista